55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
31 Οκτωβρίου - 9
Νοεμβρίου 2014

Αφιέρωμα
Ζέλιμιρ Ζίλνικ:

Γεννημένος
το 1942, σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης
στη Νις της Σερβίας, ο Ζίλνικ στράφηκε
πολύ νωρίς στον κινηματογράφο και σε
νεαρή ηλικία συνεργάστηκε με τον Ντούσαν
Μακαβέγιεφ στην ταινία Love
Affair or the
Case of the
Missing Switchboard
Operator. Το 1969 απέσπασε τη
Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου για
το ντεμπούτο του Πρώιμα έργα, ταινία
ορόσημο του Γιουγκοσλάβικου Μαύρου
Κύματος, εμπνευσμένη από τα γραπτά του
Καρλ Μαρξ. Παραδόξως, το βραβείο δεν του
έφερε καταξίωση, αντίθετα, δημιούργησε
τέτοια διαμάχη που οδήγησε στην αποπομπή
των ανεξάρτητων ταινιών της περιόδου
από το καθεστώς, ενώ ο ίδιος κατέφυγε
στη Γερμανία. Επέστρεψε στην Γιουγκοσλαβία
στα τέλη του ’70, ακολουθώντας με τον
φακό του τις δραματικές πολιτικές και
κοινωνικές αλλαγές, εστιάζοντας όλο
και περισσότερο στις εμπειρίες των
προσφύγων και των μεταναστών στην
Ευρώπη. Η ταινία του Έτσι δενότανε το
ατσάλι (1988), με οδηγό έναν μεταλλουργό
που ονειρεύεται μια καλύτερη ζωή,
αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα καυστικής
κωμωδίας και ταυτόχρονα ένα αιχμηρό
σχόλιο πάνω στην κατάρρευση του
σοσιαλισμού. Το 1995 υπογράφει το Πισινός
από μάρμαρο (βραβείο Teddy
στο Φεστιβάλ Βερολίνου), μια κριτική
πάνω στην προπαγάνδα του πολέμου και
τα πατριαρχικά χαρακτηριστικά του
συστήματος, η οποία μιλά ανοιχτά για
θέματα σεξουαλικής ταυτότητας σε μια
φοβισμένη και συντηρητική κοινωνία.
Στο δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ Ευρώπη
φρούριο (2000), ασκεί έντονη κριτική στη
μεταναστευτική πολιτική της Ευρώπης,
ενώ με την τριλογία του με ήρωα τον
Κένεντι, γινόμαστε μάρτυρες των επιδράσεων
της πολιτικής αυτής απέναντι στους
Ρομά. Το σινεμά του Ζίλνικ, διαθέτει
έναν ωμό ρεαλισμό και την ίδια στιγμή
τη θαρραλέα ματιά ενός auteur
που μετουσιώνει το κινηματογραφικό του
έργο, σε δράση, διαμαρτυρία, αγώνα,
συναίσθημα.
Βαλκανικές ταινίες:

Με τη βραβευμένη
με Χρυσό Φοίνικα ταινία του Χειμερία
νάρκη, ο Τούρκος Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν,
επιχειρεί μια τσεχοφική προσέγγιση σ’
έναν προβληματικό γάμο, αντλώντας
έμπνευση από τις «Τρεις Αδερφές». Μια
πολυεπίπεδη μελέτη στην οποία ο Τζεϊλάν
αναμοχλεύει φιλοσοφικά και ηθικά
ζητήματα και διερευνά σε βάθος την
σύγχρονη τουρκική κοινωνία. Ο συμπατριώτης
του Κουτλούγκ Αταμάν στην ταινία Ο
αμνός, με λεπτή αίσθηση του χιούμορ και
ευαισθησία απεικονίζει τη ζωή σε μια
από τις φτωχότερες περιοχές της Τουρκίας.
Η τουρκική παράδοση έρχεται στο προσκήνιο,
μέσα από το τελετουργικό μιας περιτομής,
με ήρωες ένα μικρό αγόρι και την οικογένειά
του. Σε διαφορετικό ύφος και μήκος
κύματος, ο Ρουμάνος Κορνέλιου Πορουμπόιου,
στο φιλμ Το δεύτερο παιχνίδι, καταθέτει
μια ανάλαφρη ποδοσφαιρόφιλη ταινία
δίχως μοντάζ ή εναλλαγές στη σκηνοθεσία.
Με φόντο το 1988 ο σκηνοθέτης παρακολουθεί
έναν αγώνα ποδοσφαίρου με τον διαιτητή
πατέρα του, σχολιάζοντας τον αγώνα και
σε δεύτερο επίπεδο την πολιτική και
κοινωνική διαφθορά στη χώρα.
Η σερβική
ταινία Βάρβαροι (ειδική μνεία στο
Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι) του Ιβάν
Ίκιτς, ένα δράμα ενηλικίωσης με φόντο
τα γεγονότα της ανακήρυξης της ανεξαρτησίας
του Κοσόβου, διεισδύει στα σπλάχνα της
νέας γενιάς, η οποία δίχως όνειρα και
αξίες, χειραγωγείται από την εξουσία
σε ένα φαύλο κύκλο ανηθικότητας. Η
νεότητα πρωταγωνιστεί και στην ταινία
Ίαση – Η ζωή μιας άλλης, της ελβετής
σκηνοθέτιδας, με ρίζες από την Κροατία,
Αντρέα Στάκα. Θρίλερ, εμπνευσμένο από
πραγματική ιστορία, το φιλμ αφηγείται
μια ιστορία απώλειας, βίας και φαντασμάτων.
Ένα ψυχολογικό παιχνίδι, με επιρροές
από το σινεμά του Ρομάν Πολάνσκι, που
διαδραματίζεται το 1993 στο Ντουμπρόβνικ,
μια πόλη που προσπαθεί να συνέλθει από
τα τραύματα του πολέμου.
Η ταινία Τρία
παράθυρα και ένας απαγχονισμός του
κοσοβάρου σκηνοθέτη Ίσα Τσόσια, θίγει
ένα θέμα ταμπού, τον βιασμό των γυναικών
στη διάρκεια του πολέμου και την ανάλγητη
στάση της ανδροκρατούμενης κοινωνίας
απέναντι στο έγκλημα. «Περίπου 20.000
γυναίκες βιάστηκαν και μόνο μία μίλησε
ανοιχτά γι’ αυτό τα τελευταία 14 χρόνια»,
σημειώνει ο σκηνοθέτης, προσθέτοντας
πως «εδώ, ο βιασμός αντιμετωπίζεται
ακόμη σαν ντροπή για τη γυναίκα». Το
φιλμ του, σκληρό και ειλικρινές,
αντιμετωπίζει το θέμα μέσα από το πρίσμα
μιας κοινωνίας σε άρνηση.
Η κροατική
ταινία Ο θεριστής του Ζβόνιμιρ Γιούριτς
(που προβάλλεται σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα)
αποκαλύπτει μέσα από τρεις ιστορίες,
τις διαφορετικές πλευρές του χαρακτήρα
του Ίβο. Όλες μαζί αντανακλούν τα τραύματα
της χώρας απ’ τον πόλεμο και στρέφουν
το φακό σε μια κοινωνία εσωστρεφή και
παγιδευμένη. Από την Κροατία και το φιλμ
Αυτοί είναι οι κανόνες του Όγκνιεν
Σβίλιτσιτς. Από διαφορετική σκοπιά ο
σκηνοθέτης επιλέγει επίσης να σχολιάσει
το απάνθρωπο σύστημα, με ήρωες δυο
ανθρώπους της διπλανής πόρτας, δυο
νομοταγείς πολίτες που στέκονται
μετέωροι και απελπισμένοι απέναντι σε
ένα τραγικό γεγονός. Ο πρωταγωνιστής
της απέσπασε βραβείο Ά ανδρικού ρόλου
στο τμήμα Ορίζοντες του Φεστιβάλ
Βενετίας. Το Βικτόρια της Μάγια Βίτκοβα,
πρώτη βουλγάρικη ταινία που επιλέχθηκε
στο διαγωνιστικό του Sundance
World Cinema,
αναδεικνύει τις δραματικές αλλαγές στη
χώρα μέσα από τον μικρόκοσμο μιας
δυσλειτουργικής οικογένειας. Η
σκηνοθέτιδα παίζει με την έννοια της
μητρότητας και της μητέρας – πατρίδας,
σε ένα δράμα με στοιχεία σουρεαλισμού
και σάτιρας.

Όπως πάντα,
οι μικρού μήκους ταινίες στο βαλκανικό
πρόγραμμα, εστιάζουν στους ταλαντούχους
δημιουργούς του αύριο, φέρνοντας στη
Θεσσαλονίκη ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα
του έργου τους. Μικρές ιστορίες με μεγάλη
δύναμη αποτελούν οι ταινίες Χίλιοι του
Ντανιέλ Ζέζελι (Κροατία), Καλοκαίρι
χωρίς φεγγάρι του Στέφαν Ιβάντσιτς και
Παγωτό του Σερχάτ Καραάσλαν (Τουρκία,
ευρωπαϊκή πρεμιέρα). Σημαντική είναι
και η συμμετοχή της Ρουμανίας, με ταινίες
πρωτοεμφανιζόμενων αλλά και γνωστών
σκηνοθετών: 12 λεπτά του Νικολάε Κονσταντίν
Τανάσε, Περνάει μέσα απ’ τον τοίχο του
Ράντου Ζούντε, Ιπποδύναμη του Ντανιέλ
Σάντου και Η Έλα, το Πάντα κι η Μαντάμ
του Αντρέι Στέφαν Ραούτσου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.