ΕΡΤ, 3ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

"Έστιν ουν Τραγωδία / Μίμησης πράξεως σπουδαίας και τελείας / Μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω / Χωρίς εκάστου των ειδών εν τοις μορίοις / Δρώντων και ου δι απαγγελίας / Δι ελέου και φόβου περαίνουσα /Την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν" - Αριστοτέλους, "Ποιητική"

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται. - Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΔΩ (Συνερ/να Κανάλια): www.youtube.com/user/TileorasisDagkilaswww.dailymotion.com/user/ArgyriosDagkilas

ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙΤΕ: ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΧΑΟΣ *** ΧΑΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ *** 20 Ε/6μ - 30 Ε/12μ

ΟΙ ΚΑΤΑΡΕΣ ΤΟΥ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ" ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ, ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΕΛΛΗΝΕΣ!

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΣΜΟΣ:
«Τοις ευσεβείς μεν επαγγελλομένοις τα των Ελλήνων δε δυσσεβή δόγματα τη ορθοδόξω και καθολική εκκλησία περί τε ψυχών ανθρωπίνων, και ουρανού και γης, και των άλλων κτισμάτων αναιδώς ή μάλλον ασεβώς επεισάγουσιν ανάθεμα (γ')».

Μετάφραση:
Σε όσους παριστάνουν τους ευσεβείς, ενώ, την ίδια στιγμή, εισάγουν με θράσος ή πολύ περισσότερο με ασέβεια στην Ορθόδοξη και Καθολική Εκκλησία τις ασεβείς δοξασίες των ΕΛΛΗΝΩΝ και για τις ανθρώπινες ψυχές και για τον ουρανό και τη γη και για τα άλλα κτίσματα, ΑΝΑΘΕΜΑ! ΑΝΑΘΕΜΑ! ΑΝΑΘΕΜΑ!..
Τρεις φορές Ανάθεμα δηλαδή στους:
Ορφέα, Θαλή, Αναξίμανδρο, Αναξιμένη, Πυθαγόρα, Ξενοφάνη, Παρμενίδη, Ζήνωνα, Εμπεδοκλή, Ηράκλειτο, Αναξαγόρα, Δημόκριτο, Σωκράτη, Πλάτωνα κ.α. ΟΛΟΙ οι Αναθεματισμοί: ΕΔΩ


"Οι καλύτερες τουρκικές εφημερίδες (και πληθώρα ιστοσελίδων), είναι οι Ελληνικές!.." Αργ. Δαγκ.

ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΙΣ: Οι λογαριασμοί μας στο “Πανοράμιο” μηδενίστηκαν αυτοβούλως. ΜΗΝ τους ψάχνετε...

ΠΡΟΣΟΧΗ!.. ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΜΑΣ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ...

Οι ιστοσελίδες μας ΔΕΝ δημοσιεύουν Δ.Τ. γραμμένα δίγλωσσα, ήτοι: Ελληνικά ανακατεμένα με Αγγλικούρες, Γερμανικούρες, Γαλλικούρες, υποψιαζόμαστε σε λίγο θα μας στέλνουν και Κινεζικούρες! Συντάσσετε τα Δ.Τ. σας σε αμιγή Ελληνική γλώσσα, δεκτά γίνονται μόνον τα ακρωνύμια σε Λατινικό αλφάβητο, ή φράσεις γνήσιες, ατόφιες της Λατινικής γραφής και γλώσσης.


Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2014

ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΧΑΝΑ ΣΥΓΚΟΥΛΑ

55ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
31 Οκτωβρίου-9 Νοεμβρίου 2014

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τίμησε τη Χάνα Συγκούλα με τον Χρυσό Αλέξανδρο για τη συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο, σε μια ξεχωριστή τελετή που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014, στο κατάμεστο Ολύμπιον, στο πλαίσιο της 55ης διοργάνωσης, παρουσία της Υφυπουργού Πολιτισμού Άντζελας Γκερέκου και του διευθυντή του Φεστιβάλ, Δημήτρη Εϊπίδη.

Κατά την έναρξη της εκδήλωσης παρουσιάστηκε η μικρού μήκους ταινία Χάνα Χάνα, όπου η Χάνα Συγκούλα υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία. Η ταινία συμπλέκει την προσωπική ιστορία της καλλιτέχνιδας με την τραγική ιστορία του Ολοκαυτώματος, όπως αυτή συμβολίζεται στο Μνημείο του Ολοκαυτώματος στο Βερολίνο.

Αμέσως μετά, το κοινό του Φεστιβάλ είχε την ευκαιρία να απολαύσει τη Χάνα Συγκούλα σε μια ξεχωριστή εμφάνιση πάνω στη σκηνή του Ολύμπιον. Η καλλιτέχνιδα έκανε μια αναδρομή στην πορεία της στη ζωή και την τέχνη, μέσα από τραγούδια και ποιήματα που εξέφραζαν τις ανησυχίες και τα όνειρα της γενιάς της, της πρώτης γενιάς μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μέσα από τη μουσική, η κ. Συγκούλα αναφέρθηκε στο βάρος της ενοχής που κουβαλούσε η γενιά της, καθώς και στα αντιφατικά συναισθήματα που προκαλούσε το να είναι κανείς Γερμανός, ενώ επίσης μίλησε για τη ζωή, τον έρωτα και την ελευθερία. Συνοδεία πιάνου, η ίδια ερμήνευσε τραγούδια της Εντίθ Πιαφ, της Τζάνις Τσόπλιν, των κ.α., καθώς επίσης και μελοποιημένα ποιήματα του Μπέρτολτ Μπρεχτ και του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ. Η συναυλία ολοκληρώθηκε με το κοινό να την αποθεώνει με το χειροκρότημά του.

Στη συνέχεια της εκδήλωσης, το λόγο πήρε ο διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Εϊπίδης, ο οποίος, εμφανώς συγκινημένος, επεσήμανε: «Σήμερα είναι μια ιδιαίτερη μέρα για μένα. Είμαι πιστός θαυμαστής της Χάνα Συγκούλα και χαίρομαι ιδιαίτερα που την έχουμε κοντά μας. Την ευχαριστώ θερμά για την υπέροχη συναυλία που μας χάρισε. Είμαστε εδώ για να τιμήσουμε τη Χάνα Συγκούλα με το Χρυσό Αλέξανδρο, το μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Την τιμούμε για τη συνολική της προσφορά της στην τέχνη του κινηματογράφου». Ο κ. Εϊπίδης ευχαρίστησε επίσης το Γκαίτε Θεσσαλονίκης και ιδιαίτερα τον διευθυντή του Πήτερ Πανες, καθώς και το Γενικό Προξενείο της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, για τη συνεργασία τους στην υλοποίηση του αφιερώματος στη Χάνα Συγκούλα.

Τον Χρυσό Αλέξανδρο απένειμε στη Χάνα Συγκούλα η Υφυπουργός Πολιτισμού Άντζελα Γκερέκου, η οποία επεσήμανε: «Είναι μεγάλη τιμή για μένα να βρίσκομαι εδώ. Πώς όμως μπορεί να χωρέσει μέσα σε μισό λεπτό μια καλλιτεχνική πορεία τόσο σπουδαία, μια καριέρα τόσο σημαντική όπως αυτή της κυρίας Χάνα Συγκούλα; Μια καριέρα που χαρακτηρίζεται από πρωτοποριακές επιλογές, εμβληματικές συνεργασίες και από μια πληθωρική παρουσία στο χώρο του κινηματογράφου, του πολιτισμού, και γενικότερα των τεχνών. Κάθε ταλαντούχος δημιουργός, κάθε ανήσυχος καλλιτέχνης αξίζει να γνωρίσει τη διαδρομή της, το δρόμο της και να διδαχτεί από το πάθος και την αγάπη με την οποία δόθηκε σε αυτό που τόσο πολύ αγαπούσε όλα αυτά τα χρόνια». Απευθυνόμενη στη Χάνα Συγκούλα, η κα Γκερέκου είπε: «Σας ευχαριστούμε πολύ για την παρουσία σας και για τη συνεισφορά σας στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης». Κλείνοντας, η ίδια έδωσε συγχαρητήρια στο Φεστιβάλ για το αφιέρωμα, λέγοντας «εμπνευστήκατε αυτή τη συγκλονιστική εμπειρία που μοιραστήκαμε μαζί με την κυρία Χάνα Συγκούλα». 

Παραλαμβάνοντας το βραβείο, η κα Συγκούλα ευχαρίστησε -στα ελληνικά- το Φεστιβάλ για την τιμή και αναφέρθηκε σε ένα περιστατικό που συνέβη την προηγουμένη μέρα. «Χθες έδωσα συνεντεύξεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, με αυτό το όμορφο φως και τη θάλασσα δίπλα μου. Πίσω μου φαινόταν ο Λευκός Πύργος. Με ρώτησαν κάποια στιγμή αν ο πολιτισμός είναι το σπίτι μου. ‘’Νιώθω ότι το σπίτι μου είναι όλη η ανθρωπότητα’’, απάντησα. Μετά τη συνέντευξη, άκουσα ένα κορίτσι που μου έλεγε ‘’θες ένα δώρο;’’ και μου έδωσε έναν όμορφο πίνακα με λουλούδια. Και σήμερα, αυτό το βραβείο είναι το δεύτερο δώρο που μου δίνεται σε αυτή την πόλη. Ευχαριστώ», είπε η κα Συγκούλα.


Μετά τη βράβευση, ακολούθησε η προβολή του ντοκιμαντέρ Όποιο κι αν είναι το όνειρο της Αννέ Ιμπέρτ, με θέμα τη ζωή της Χάνα Συγκούλα. 

ΧΑΝΑ ΣΥΓΚΟΥΛΑ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ

Σημαντικές στιγμές από τη ζωή της μοιράστηκε η Χάνα Συγκούλα με το κοινό του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2011, στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, στο πλαίσιο της τιμητικής προβολής πέντε μικρού μήκους ταινιών, στις οποίες η εμβληματική καλλιτέχνιδα είτε υπογράφει τη σκηνοθεσία είτε πρωταγωνιστεί. Η προβολή εντάσσεται στο αφιέρωμα που πραγματοποιεί η φετινή διοργάνωση στη Χάνα Συγκούλα, σε συνεργασία με το  Γκαίτε.

Στην έναρξη της εκδήλωσης, ο εκπρόσωπος του Φεστιβάλ Θάνος Σταυρόπουλος ευχαρίστησε τους Peter Panes (Διευθυντής Ινστιτούτου, Πολιτιστικού Προγράμματος και Γλωσσικού Τμήματος) και Άρη Καλόγηρο (Γραμματεία Πολιτιστικού Προγράμματος) του Γκαίτε, καθώς και το Γενικό Προξενείο της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη, για τη συνεργασία τους στην υλοποίηση του αφιερώματος.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε η Χάνα Συγκούλα, η οποία δήλωσε ιδιαιτέρως χαρούμενη για το γεγονός ότι το κοινό είχε γεμίσει την αίθουσα και αμέσως μετά μίλησε για τις ταινίες. Όπως αφηγήθηκε η ίδια, το 1978 οι σχέσεις της με τον σκηνοθέτη Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ ήταν τεταμένες. «Ήταν μια άγρια περίοδος, ήθελε να τα κάνω όλα στην ταινία -να είμαι ηθοποιός, τραγουδίστρια και διάφορα άλλα-, και το πρότζεκτ που ετοίμαζε τότε τελικά δεν προχώρησε. Έτσι, αγόρασα μια κάμερα και τραβούσα δικά μου πλάνα. Ήταν κυρίως το υλικό των ονείρων μου, που τα ξαναζούσα με την κάμερα, χωρίς κανείς να με σκηνοθετεί. Μόνη μου έκανα τη σκηνοθεσία, το φωτισμό και το μοντάζ», είπε η κ. Συγκούλα. Αυτό το υλικό δεν είχε προβληθεί ποτέ, όπως υπογράμμισε η ίδια.

Το 2003 το MoMA/Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης πραγματοποίησε ρετροσπεκτίβα στο έργο της Χάνα Συγκούλα. Οι υπεύθυνοι του Μουσείου τη ρώτησαν αν υπήρχε υλικό της που δεν είχε παρουσιαστεί ποτέ ξανά κι έτσι προβλήθηκαν οι άγνωστες μέχρι τότε ταινίες της. «Ήταν μια επιβράβευση για μένα και έπειτα από αυτό, ξεκίνησα να δουλεύω ξανά», σημείωσε η ηθοποιός. Έτσι δημιούργησε τη δεύτερη ταινία της Χάνα Χάνα, με φόντο το Μνημείο του Ολοκαυτώματος στο Βερολίνο, η οποία αναφέρεται στη σχέση της ίδιας με το παρελθόν της Γερμανίας. Αφού το MoMA ζήτησε να προβάλει και αυτή την ταινία, μετά από αυτό, όπως είπε η κ. Συγκούλα, «δεν χρειαζόμουν άλλη ενθάρρυνση. Συνέχισα να κάνω ταινίες, μία με δύο το χρόνο, ειδικά όταν δεν είχα προτάσεις για συνεργασίες, διότι αυτό μου έδινε ελπίδα, σκεφτόμουν ότι τα καλύτερα έρχονται. Από παιδί ήμουν έτσι. Ακόμη και τώρα, αυτό πιστεύω».

Πριν το ξεκίνημα της προβολής, η Χάνα Συγκούλα είπε στο κοινό ότι δεν θα πρέπει να αναζητά την τελειότητα σε αυτές τις ταινίες. «Δεν με νοιάζει η τελειότητα, οι ταινίες αυτές έγιναν εντελώς χειροποίητα, με ό,τι υλικό συνέλεγα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Στο πρώτο μέρος της τιμητικής προβολής παρουσιάστηκε το τρίπτυχο των ταινιών Νωπή βιογραφία, Εγώ και ο σωσίας μου και Στο τέλος, όλες σε σκηνοθεσία της ίδιας. Σύμφωνα με την κ. Συγκούλα, η Νωπή βιογραφία είναι «μια αυτοβιογραφία, ένα πορτρέτο, μια νωπογραφία του εαυτού μου, με παλιό υλικό. Είναι μια ταινία για το πώς ξεκίνησαν όλα, από την πρώτη νιφάδα του χιονιού». Η ταινία Εγώ και ο σωσίας μου βασίζεται σε λογοτεχνικά κείμενα του συγγραφέα Βιτόλντ Γκομπρόβιτς. «Προσπαθώ να συλλάβω τις λέξεις που έγραψε κάποιος άλλος και με τις οποίες ταυτίστηκα και υπήρξαν μαγικές για τη ζωή μου», υπογράμμισε σχετικά η ηθοποιός. Όσο για την ταινία Στο τέλος, η κ. Συγκούλα είπε: «Μετά από κάποια χρόνια βλέπεις το τέλος να έρχεται όλο και πιο κοντά και αυτό σε επηρεάζει ως προς το τι αξίζει στη ζωή. Μπορεί οι ρυθμοί σήμερα να είναι πολύ γρήγοροι, αλλά εμένα δεν μου αρέσει να κάνω πράγματα με βιασύνη. Μου χαλάει την απόλαυση της ζωής το να βιάζομαι».

Μετά την προβολή, η Χάνα Συγκούλα δέχτηκε ερωτήσεις από το κοινό. Ένας θεατής τη ρώτησε εάν ως καλλιτέχνιδα δυσκολεύτηκε με το να μιλά γερμανικά και να εκφράζεται σε αυτή τη γλώσσα. Αν και η καλλιτέχνιδα ανήκει στη γενιά που μεγάλωσε αμέσως μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και δεν υπήρχε λόγος για να νιώθει ένοχη, όπως εξήγησε η ίδια «ωστόσο όντως αισθανόμουν έτσι. Η δράση των ναζί σημάδεψε όλο τον κόσμο. Ήταν τρομερό βάρος αυτή η κληρονομιά». Αναφερόμενη στο γεγονός ότι εξοντώθηκαν τόσοι πολλοί Εβραίοι της Θεσσαλονίκης από τους ναζί, η κ. Συγκούλα είπε: «Με κάνει να αισθάνομαι φριχτά αυτό. Πρόκειται για ένα κομμάτι της Ιστορίας που οι Γερμανοί της γενιάς μου δεν μπορούσαν να το διαχειριστούν. Όμως δεν έχει νόημα να μένεις σε αυτό το συναίσθημα. Όποτε αντιλαμβάνομαι ότι μπορεί να νιώθω ‘’καλύτερη’’, αμέσως χτυπάει ‘’συναγερμός’’ μέσα μου και στοχάζομαι πάνω στα γεγονότα αυτά. Και οι Γερμανοί είναι άνθρωποι, όμως, δεν είναι όλοι τέρατα. Ωστόσο, η ιστορία αυτή δείχνει το πώς οι άνθρωποι μετατρέπονται σε τέρατα, όταν βρεθούν σε καταστάσεις κρίσης, απώλειας ή φτώχειας».

Η Χάνα Συγκούλα συμπλήρωσε ότι νιώθει άβολα όταν ακούει κάποιον να λέει «είμαι περήφανος για τη χώρα μου». Η ίδια επεσήμανε σχετικά: «Νιώθω να φοβάμαι λίγο. Σκέφτομαι τη Γερμανία μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Τότε ο στόχος ήταν να υπερτονιστεί η εθνική υπερηφάνεια. Κι αυτό είναι κάτι που δεν μου εμπνέει καμιά εμπιστοσύνη, είναι κάτι που μπορεί εύκολα να μετατραπεί σε φασισμό, εξτρεμισμό ή τρομοκρατία. Βλέπουμε ακραία κινήματα που θέλουν να σώσουν ‘’αυτό που χάθηκε’’. Κάθε κρίση είναι μια μεγάλη ευκαιρία για να προχωρήσει κανείς μπροστά, αλλά είναι και ένας μεγάλος κίνδυνος να προσκολληθεί σε παλιές αντιλήψεις για το πώς ήταν η ζωή και πώς πρέπει να είναι. Εμείς, η γενιά μου, δεν θέλαμε να ταυτιστούμε με το παρελθόν μας. Εγώ ήθελα να είμαι οτιδήποτε άλλο παρά Γερμανίδα. Αυτό ήταν καλό, γιατί ήμουν πάντα ανοιχτή στο διαφορετικό, πάντα με συναρπάζει αυτό».

Απαντώντας σε ερώτηση για το πώς αντιμετωπίζει το φόβο των γηρατειών, η κ. Συγκούλα τόνισε: «Υπάρχει μια ολόκληρη βιομηχανία που ζει με το φόβο του γήρατος. Οι άνθρωποι κάνουν αισθητικές επεμβάσεις, αλλά κανείς δεν θέλει να κάνει επέμβαση στην ψυχή του και να αφαιρέσει όσα δεν θέλει. Φυσικά, όταν μεγαλώνεις δεν διαθέτεις πια σεξαπίλ, χάνεις αρκετά από τη φυσική σου κατάσταση. Καμιά γυναίκα της ηλικίας μου δεν κοιτάζεται στον καθρέφτη χωρίς να κάνει την κίνηση να τραβήξει το δέρμα του προσώπου της. Δεν θες να αποδεχτείς τη βαρύτητα που σε αλλάζει, αλλά πρέπει να το κάνεις. Εκτός κι αν καταλήξεις σε μια λύση όπως αυτή του Ντόριαν Γκρέι».

Στο δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, προβλήθηκαν οι ταινίες Αναφορά σε μια Ακαδημία-Κάφκα σε σκηνοθεσία της Χάνα Συγκούλα και Πουλάω τα όνειρά μου σε σκηνοθεσία Ράυ Γκουέρα και σενάριο Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες. «Γνώρισα τον Μάρκες στο Παρίσι. ‘’Έχω κάτι για σένα’’, μου είπε. Ήταν τότε διευθυντής της Κινηματογραφικής Σχολής στην Αβάνα και μου παρουσίασε μια ‘’τηλε-νουβέλα’’, όπως τη χαρακτήρισε, δηλαδή ένα φιλμ σε επεισόδια. Ο ρόλος μου σε αυτό ήταν πολύ περίεργος, κανείς δεν μπορεί να καταλάβει αν πρόκειται για έναν χαρακτήρα που κινεί τα νήματα στο παρασκήνιο, αν είναι φάντασμα ή νοσοκόμα ψυχών. Μου άρεσε τόσο πολύ αυτός ο ρόλος, γιατί πάντα ένιωθα ότι οι ρόλοι είναι μικρότεροι από μένα. Αυτός λοιπόν ήταν μεγαλύτερος από μένα», αφηγήθηκε η κ. Συγκούλα. Όπως επίσης επεσήμανε η ίδια, στην ταινία Πουλάω τα όνειρά μου γνώρισε την ηθοποιό Αλίσια Μπουσταμάντε, με την οποία ανέπτυξε πολύ στενή φιλία και η οποία πρωταγωνίστησε στην ταινία Αναφορά σε μια Ακαδημία-Κάφκα, μια κινηματογραφική μεταφορά του διηγήματος του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία της Χάνα Συγκούλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.