ΕΡΤ, 3ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

"Έστιν ουν Τραγωδία / Μίμησης πράξεως σπουδαίας και τελείας / Μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω / Χωρίς εκάστου των ειδών εν τοις μορίοις / Δρώντων και ου δι απαγγελίας / Δι ελέου και φόβου περαίνουσα /Την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν" - Αριστοτέλους, "Ποιητική"

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται. - Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΔΩ (Συνερ/να Κανάλια): www.youtube.com/user/TileorasisDagkilaswww.dailymotion.com/user/ArgyriosDagkilas

ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙΤΕ: ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΧΑΟΣ *** ΧΑΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ *** 20 Ε/6μ - 30 Ε/12μ

ΟΙ ΚΑΤΑΡΕΣ ΤΟΥ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ" ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ, ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΕΛΛΗΝΕΣ!

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΣΜΟΣ:
«Τοις ευσεβείς μεν επαγγελλομένοις τα των Ελλήνων δε δυσσεβή δόγματα τη ορθοδόξω και καθολική εκκλησία περί τε ψυχών ανθρωπίνων, και ουρανού και γης, και των άλλων κτισμάτων αναιδώς ή μάλλον ασεβώς επεισάγουσιν ανάθεμα (γ')».

Μετάφραση:
Σε όσους παριστάνουν τους ευσεβείς, ενώ, την ίδια στιγμή, εισάγουν με θράσος ή πολύ περισσότερο με ασέβεια στην Ορθόδοξη και Καθολική Εκκλησία τις ασεβείς δοξασίες των ΕΛΛΗΝΩΝ και για τις ανθρώπινες ψυχές και για τον ουρανό και τη γη και για τα άλλα κτίσματα, ΑΝΑΘΕΜΑ! ΑΝΑΘΕΜΑ! ΑΝΑΘΕΜΑ!..
Τρεις φορές Ανάθεμα δηλαδή στους:
Ορφέα, Θαλή, Αναξίμανδρο, Αναξιμένη, Πυθαγόρα, Ξενοφάνη, Παρμενίδη, Ζήνωνα, Εμπεδοκλή, Ηράκλειτο, Αναξαγόρα, Δημόκριτο, Σωκράτη, Πλάτωνα κ.α. ΟΛΟΙ οι Αναθεματισμοί: ΕΔΩ


"Οι καλύτερες τουρκικές εφημερίδες (και πληθώρα ιστοσελίδων), είναι οι Ελληνικές!.." Αργ. Δαγκ.

ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΙΣ: Οι λογαριασμοί μας στο “Πανοράμιο” μηδενίστηκαν αυτοβούλως. ΜΗΝ τους ψάχνετε...

ΠΡΟΣΟΧΗ!.. ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΜΑΣ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ...

Οι ιστοσελίδες μας ΔΕΝ δημοσιεύουν Δ.Τ. γραμμένα δίγλωσσα, ήτοι: Ελληνικά ανακατεμένα με Αγγλικούρες, Γερμανικούρες, Γαλλικούρες, υποψιαζόμαστε σε λίγο θα μας στέλνουν και Κινεζικούρες! Συντάσσετε τα Δ.Τ. σας σε αμιγή Ελληνική γλώσσα, δεκτά γίνονται μόνον τα ακρωνύμια σε Λατινικό αλφάβητο, ή φράσεις γνήσιες, ατόφιες της Λατινικής γραφής και γλώσσης.


Πέμπτη 26 Ιουλίου 2012

Ο ιδρυτής και διευθυντής του Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στο Καρνούντουμ, Πιέρο Μπορντίν

του ανταποκριτή μας Δ. Δημητρακούδη

Το αρχαίο ελληνικό θέατρο υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων και αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς, που είναι η βάση του σημερινού ευρωπαϊκού πολιτισμού και είναι ανάγκη να αξιοποιηθεί ανάλογα, τονίζει σε αποκλειστική συνέντευξή του στο ΑΜΠΕ στη Βιέννη, ο ιδρυτής και διευθυντής του Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στο αυστριακό Καρνούντουμ, ο γνωστός Ελληνοϊταλός σκηνοθέτης και σκηνογράφος, Πιέρο Μπορντίν.

Το Φεστιβάλ, το οποίο ίδρυσε πριν 22 χρόνια και διευθύνει έως σήμερα ο αποκαλούμενος «ακούραστος υπηρέτης του αρχαίου ελληνικού πνεύματος», Μπορντίν, πραγματοποιείται κάθε Ιούλιο και Αύγουστο, στα ερείπια του αμφιθεάτρου της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, δίπλα στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ, λίγες δεκάδες χιλιόμετρα ανατολικά της Βιέννης, στα σύνορα με τη Σλοβακία.

Όπως σημειώνει ο Πιέρο Μπορντίν, την επιτακτική ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην κληρονομιά του αρχαίου ελληνικού δράματος και στην αξιοποίησή της, είχε επισημάνει, ήδη, σε ομιλία του πριν πολλά χρόνια στο Συμπόσιο των Δελφών, αλλά δυστυχώς αυτή η κληρονομιά έχει χαθεί, είναι σχεδόν ανύπαρκτη στην Ευρώπη και ελάχιστοι εκτός Ελλάδας, ταυτίζουν πλέον το θέατρο με τη χώρα στην οποία γεννήθηκε και θριάμβευσε, ενώ αντ΄ αυτού το συνδέουν με το Σαίξπηρ ή κάποιον από τους Γερμανούς συγγραφείς.

Ο ίδιος είχε προτείνει -αλλά δεν εισακούστηκε- πολύ πριν την καθιέρωση του ευρώ, να προβλεφθεί απεικόνιση αρχαίου ελληνικού αμφιθεάτρου στο κοινό ευρωπαικό νόμισμα, διότι το θέατρο, όπως επαναλαμβάνει, ανήκει στις μεγαλύτερες κατακτήσεις του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, από τη μεγάλη κληρονομιά του οποίου ζούμε σήμερα σε όλο τον κόσμο.

Τον απασχολεί ιδιαίτερα το γεγονός πως, ενώ για παράδειγμα στο Λονδίνο ο επισκέπτης έχει οποιαδήποτε στιγμή τη δυνατότητα να παρακολουθήσει έργο του Σαίξπηρ, στην Ελλάδα, πέρα από τις ελάχιστες παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος στην Επίδαυρο και ίσως κάποιες στο Ηρώδειο, η προσφορά περιορίζεται σε φολκλορικά προγράμματα.

Κατά την άποψή του, θα πρέπει να υπάρχει μεγαλύτερη και ευρύτερη προσφορά σε παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος, που για τους ξένους θα πρέπει να γίνονται παραγωγές στη γλώσσα τους ή στην αγγλική, για να κατανοείται πλήρως το σημαντικό περιεχόμενο, με απλότητα, διότι το αρχαίο δράμα ήταν πάντα απλό και λιτό, με σεβασμό στο κείμενο και στο συγγραφέα.

Οι Έλληνες, αναφέρει ο Πιέρο Μπορντίν στη συνέντευξή του στο ΑΜΠΕ, γνωρίζουν το περιεχόμενο, αλλά το ζήτημα είναι να το γνωρίσουν και οι άλλοι, σε μια γλώσσα που καταλαβαίνουν και εκεί έγκειται η δική του προσπάθεια, να μεταλαμπαδευτεί αυτή η ελληνική κληρονομιά στο σημερινό, διεθνές κοινό και θεωρεί πως το έργο δεν χάνει καθόλου από το νόημά του παιζόμενο και σε άλλη, εκτός ελληνικής, γλώσσα.

Προπαντός η κωμωδία δεν χάνει, γιατί η κωμωδία πρέπει να είναι στη γλώσσα του θεατή, γιατί όλα τα λογοπαίγνιά της δεν μεταφέρονται όταν κάποιος δεν τα καταλαβαίνει, ενώ η τραγωδία είναι ευκολότερο να κατανοηθεί, λίγο πολύ είναι γνωστότερο το περιεχόμενό της.

Από την άλλη, όπως επισημαίνει, τα δύο σκέλη του αρχαίου δράματος μας διδάσκουν, η μεν τραγωδία να αντέχουμε το βάρος των γεγονότων, η δε κωμωδία μας δείχνει λύσεις για τις οποίες εμείς πρέπει να αναλάβουμε το πηδάλιο, να αλλάξουμε την πορεία, να πάρουμε τα πράγματα στα δικά μας χέρια.

Προπάντων στον Αριστοφάνη, στον οποίο, δεν είναι οι θεοί ούτε οι κυβερνώντες που αλλάζουν την πορεία, αλλά ο λαός, οι άνθρωποί του -η νοικοκυρά, η Πραξαγόρα, η Λυσιστράτη, ο Τρυγαίος- διότι η αλλαγή δεν έρχεται από τον ουρανό, ούτε χαρίζεται από κανένα και αυτό είναι το πνεύμα της αρχαίας κωμωδίας.

Ο ίδιος προσπαθεί με το Φεστιβάλ στο Καρνούντουμ, που είναι η πλέον βορεινή έδρα του αρχαίου ελληνικού δράματος στην Ευρώπη -και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μερίντα της Ισπανίας, αποτελούν τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στο εξωτερικό- να επιτύχει μια διεθνή συνεργασία για την αξιοποίηση του αρχαίου ελληνικού δράματος, όπως του αρμόζει και έχει ήδη πετύχει, τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ να καθιερωθεί και να αναγνωριστεί διεθνώς.

Και δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν όλα τα μεγάλα «ονόματα» που ασχολούνται με το αρχαίο ελληνικό θέατρο, όπως Τόνι Χάρισον, Πίτερ Χολ, Ρόμπερτ Ουίλσον, Ταντάσι Σουτζούκι, Γιούργκεν Χέιμε, Πέτερ Χέιμε, Πέτερ Στάιν ή το θέατρο «Αττις» του Θόδωρου Τερζόπουλου, όπως δεν είναι τυχαίο πως πολλές από τις παραγωγές όλων αυτών, είχαν την πρεμιέρα τους στο Καρνούντουμ και κατόπιν ανέβηκαν στην Επίδαυρο.

Επαφές και συνεργασία στην Ελλάδα υπάρχουν από χρόνια με το Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, του οποίου η παραγωγή της Λυσιστράτης, με τη διάσημη Μάγια Μόργκενστρεν, παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία πρώτα στο Φεστιβάλ Καρνούντουμ και την επόμενη χρονιά στη Μικρή Επίδαυρο.

Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθησή του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαικών θεάτρων του, ήταν στο σύνορο του ρωμαϊκού - ελληνικού πολιτισμού και του τότε υπόλοιπου κόσμου.

Σήμερα, κατά τον Πιέρο Μπορντίν, μια και συνορεύει με κεντρο-ανατολικοευρωπαικές χώρες, μακριά από τη Μεσόγειο, αλλά που οι άνθρωποί τους θέλουν να έλθουν σε επαφή με την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά και με ένα από τα κυριότερα στοιχεία της, το θέατρο, το Καρνούντουμ, μπορεί να παίξει σημαντικό πολιτιστικό και πολιτικό ρόλο και αυτή η δυνατότητα, έχοντας αυτόν τον πυρήνα στην Κεντρική Ευρώπη, θα πρέπει να αξιοποιηθεί.

Και αυτό πολλά μπορεί να αποδώσει και ήδη αποδίδει, όπως δείχνουν, 22 χρόνια από την ίδρυσή του, οι εκατοντάδες θεατρόφιλοι από την Αυστρία και τις γύρω χώρες, αλλά και επιφανείς εκπρόσωποι της πολιτικής, της διπλωματίας, των γραμμάτων και τεχνών, που προσελκύει κάθε χρόνο, στις παραστάσεις του, μαζί με τα διθυραμβικά σχόλια των κριτικών.

ΑΠΕ-ΜΠΕ - Δημήτρης Δημητρακούδης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.