ΕΡΤ, 3ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ

"Έστιν ουν Τραγωδία / Μίμησης πράξεως σπουδαίας και τελείας / Μέγεθος εχούσης, ηδυσμένω λόγω / Χωρίς εκάστου των ειδών εν τοις μορίοις / Δρώντων και ου δι απαγγελίας / Δι ελέου και φόβου περαίνουσα /Την των τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν" - Αριστοτέλους, "Ποιητική"

Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΚΑΡΕΚΛΟΚΕΝΤΑΥΡΟΥ

Φαντάσου έναν καρεκλοκένταυρο με αποκολλημένα τα πισινά του, να έρπει προς το νέο του αξίωμα. Μοιάζει με αλλόκοτο μαλάκιο, αηδιαστικά απροστάτευτο και εμετικά θλιβερό. Την ώρα που πανικόσυρτο, σπεύδει να οχυρωθεί στο νέο του κέλυφος. Ίσως, γι' αυτό και κανένας από τους γυμνόποδες αδελφούς μου, δεν το πατάει. Τόσο πολύ το σιχαίνονται. - Κώστας Ι. Γιαλίνης

ΤΑΙΝΙΕΣ ΕΔΩ (Συνερ/να Κανάλια): www.youtube.com/user/TileorasisDagkilaswww.dailymotion.com/user/ArgyriosDagkilas

ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙΤΕ: ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΧΑΟΣ *** ΧΑΟΣ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ *** 20 Ε/6μ - 30 Ε/12μ

ΟΙ ΚΑΤΑΡΕΣ ΤΟΥ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ" ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΙΕΡΑΤΕΙΟΥ, ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΕΛΛΗΝΕΣ!

ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΣΜΟΣ:
«Τοις ευσεβείς μεν επαγγελλομένοις τα των Ελλήνων δε δυσσεβή δόγματα τη ορθοδόξω και καθολική εκκλησία περί τε ψυχών ανθρωπίνων, και ουρανού και γης, και των άλλων κτισμάτων αναιδώς ή μάλλον ασεβώς επεισάγουσιν ανάθεμα (γ')».

Μετάφραση:
Σε όσους παριστάνουν τους ευσεβείς, ενώ, την ίδια στιγμή, εισάγουν με θράσος ή πολύ περισσότερο με ασέβεια στην Ορθόδοξη και Καθολική Εκκλησία τις ασεβείς δοξασίες των ΕΛΛΗΝΩΝ και για τις ανθρώπινες ψυχές και για τον ουρανό και τη γη και για τα άλλα κτίσματα, ΑΝΑΘΕΜΑ! ΑΝΑΘΕΜΑ! ΑΝΑΘΕΜΑ!..
Τρεις φορές Ανάθεμα δηλαδή στους:
Ορφέα, Θαλή, Αναξίμανδρο, Αναξιμένη, Πυθαγόρα, Ξενοφάνη, Παρμενίδη, Ζήνωνα, Εμπεδοκλή, Ηράκλειτο, Αναξαγόρα, Δημόκριτο, Σωκράτη, Πλάτωνα κ.α. ΟΛΟΙ οι Αναθεματισμοί: ΕΔΩ


"Οι καλύτερες τουρκικές εφημερίδες (και πληθώρα ιστοσελίδων), είναι οι Ελληνικές!.." Αργ. Δαγκ.

ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΙΣ: Οι λογαριασμοί μας στο “Πανοράμιο” μηδενίστηκαν αυτοβούλως. ΜΗΝ τους ψάχνετε...

ΠΡΟΣΟΧΗ!.. ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΜΑΣ ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΠΡΟΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ...

Οι ιστοσελίδες μας ΔΕΝ δημοσιεύουν Δ.Τ. γραμμένα δίγλωσσα, ήτοι: Ελληνικά ανακατεμένα με Αγγλικούρες, Γερμανικούρες, Γαλλικούρες, υποψιαζόμαστε σε λίγο θα μας στέλνουν και Κινεζικούρες! Συντάσσετε τα Δ.Τ. σας σε αμιγή Ελληνική γλώσσα, δεκτά γίνονται μόνον τα ακρωνύμια σε Λατινικό αλφάβητο, ή φράσεις γνήσιες, ατόφιες της Λατινικής γραφής και γλώσσης.


Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2016

Οι ταινίες της εβδομάδας στις αίθουσες του ΦΚΘ 11-17/02/2016 – Αφιερωμα στον Ετορε Σκόλα

Η προσφορά του Φεβρουαρίου
Για όλο τον Φεβρουάριο* απολαύστε ταινίες πρώτης προβολής στις αίθουσες Τζον Κασσαβέτης & Σταύρος Τορνές της Αποθήκης 1 στο Λιμάνι με μειωμένο εισιτήριο: 6 € (γενική είσοδος).
* Η προσφορά ισχύει από Δευτέρα έως Πέμπτη.

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του βραβευμένου σεναριογράφου Τομά Μπιντεγκέν Les Cowboys προβάλλεται αυτή την εβδομάδα στο Ολύμπιον. Στην αίθουσα Παύλος Ζάννας προβάλλεται το φιλμ Ταξίδι στην άλλη όχθη του ιάπωνα σκηνοθέτη Κιγιόσι Κουροσάουα, που απέσπασε το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών 2015, ενώ συνεχίζονται οι προβολές της ταινίας Δεσμοί αίματος του Γκρίμουρ Χακόναρσον.


Στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης συνεχίζονται με μεγάλη επιτυχία οι προβολές της πολυσυζητημένης ταινίας του Τομ Χούπερ Το κορίτσι από τη Δανία, που εστιάζει στη ζωή της πρώτης τρανσέξουαλ Λίλι Έλμπε. Στην αίθουσα Σταύρος Τορνές, επίσης στην Αποθήκη 1 στο Λιμάνι, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης τιμά τον ιταλό δημιουργό Έτορε Σκόλα, έναν από τους σημαντικότερους ευρωπαίους κινηματογραφιστές.


ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ (ΜΕ TRAILERS ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΡΟΒΟΛΩΝ):

ΑΙΘΟΥΣΑ ΟΛΥΜΠΙΟΝ

Οι Κάου-μπόυς, (Γαλλία, 2015)
Σκηνοθεσία: Τομά Μπιντεγκέν. Έγχρωμη, 104΄.
Όταν η 16χρονη κόρη του Άλαν ξαφνικά εξαφανίζεται, εκείνος ξεκινά να την αναζητά απεγνωσμένα. Δίπλα του στην αγωνιώδη διαδρομή, ο νεαρός του γιoς αποφασίζει να θυσιάσει τα καλύτερά του χρόνια προκειμένου να σταθεί στο πλευρό του πατέρα του. Η σκοτεινή οδύσσειά τους, όμως, είναι γεμάτη εκπλήξεις και ο δρόμος τους θα είναι τελικά πολύ πιο μακρύς απ’ όσο φαντάζονταν.
Ώρες προβολών:
18:45, 21:15
Δείτε εδώ το τρέιλερ της ταινίας:
https://www.youtube.com/watch?v=eYVtZ7a3W7k


ΑΙΘΟΥΣΑ ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ

Ταξίδι Στην Άλλη Όχθη, (Ιαπωνία – Γαλλία, 2015)
Σκηνοθεσία: Κιγιόσι Κουροσάουα. Έγχρωμη, 127΄.
Το ταξίδι της Μιζούκι και του συζύγου της Γιουσούκε δεν σταματά, παρόλο που εκείνος πνίγηκε στη θάλασσα πριν από τρία χρόνια. Όταν ξαφνικά επιστρέφει στο σπίτι, εκείνη δεν εκπλήσσεται. Αντ’ αυτού, η Μιζούκι αναρωτιέται γιατί άργησε τόσο πολύ. Συμφωνεί με τον άντρα της να την πάρει μαζί του σ' ένα ταξίδι. Η Μιζούκι θέλει να του γνωρίσει τους ανθρώπους εκείνους που έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη ζωή της. Το ταξίδι τούς οδηγεί στην ιαπωνική ενδοχώρα, στα χωριά και την εξοχή. Είναι ένα όμορφο ταξίδι, που κινείται στα όρια της πραγματικότητας και του φανταστικού, ανάμεσα σε πνεύματα και φαντάσματα. Ένα road movie, μια ιδιαίτερη ταινία για τη ζωή και τον θάνατο.
Ώρες προβολών:
19:15, 21:45
Δείτε εδώ το τρέιλερ της ταινίας:
https://www.youtube.com/watch?v=-TT5bUo7Irs


Δεσμοί αίματος, (Ισλανδία, 2015)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Γκρίμουρ Χακόναρσον. Έγχρωμη, 93΄.

Με τα πιο απλά υλικά, ο Γκρίμουρ Χακόναρσον δημιουργεί μια υπέροχη ταινία με σκανδιναβική ψυχή. Δυο αδέλφια, που από πείσμα έχουν να μιλήσουν περισσότερα από σαράντα χρόνια, ζουν σε διπλανές φάρμες σε μια απομακρυσμένη κοιλάδα της Ισλανδίας. Ο κόσμος τους στρέφεται γύρω από τα πρόβατά τους. Όταν μια ασθένεια προσβάλλει ένα κριάρι, ο φόβος απλώνεται σ’ όλη την περιοχή. Μαύρο χιούμορ και δράμα εναλλάσσονται σε μια ταινία που ο ρυθμός της συμβαδίζει με το ρυθμό της φύσης, δίνοντας χώρο στους ήρωες για να αναπνεύσουν. Το φιλμ υμνεί τους δεσμούς του ανθρώπου με τα ζώα, ειδικά σε απομονωμένες περιοχές, ενώ προβάλλει με αυθεντικότητα και τις σχέσεις που αναπτύσσονται σε μικρές κοινότητες, στις οποίες το περιβάλλον προσδιορίζει καταλυτικά τον παράγοντα «ζωή».
Η ταινία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης ταινίας Χρυσός Αλέξανδρος - Θόδωρος Αγγελόπουλος στο 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Ώρες προβολών:
Σάββατο, Κυριακή, Τρίτη 17:30
Δείτε εδώ το τρέιλερ της ταινίας:

ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗΣ (ΑΠΟΘΗΚΗ 1)

Το κορίτσι από τη Δανία, (Ηνωμένο Βασίλειο-ΗΠΑ-Βέλγιο-Δανία-Γερμανία, 2015). Σκηνοθεσία: Τομ Χούπερ. Έγχρωμη, 119΄.
Η ταινία αποτελεί την κινηματογραφική διασκευή του μυθιστορήματος του Ντέιβιντ Έμπερσοφ «Το Κορίτσι από τη Δανία» και πραγματεύεται τη ζωή της ζωγράφου Λίλι Έλμπε, της πρώτης τρανσέξουαλ γυναίκας με καταγεγραμμένη περίπτωση χειρουργικού επαναπροσδιορισμού του φύλου το 1930.
Ώρες προβολών:
19:00, 21:30
Δείτε εδώ το τρέιλερ της ταινίας:
https://www.youtube.com/watch?v=WAVj7WQfMaI


ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ (ΑΠΟΘΗΚΗ 1)

ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Ο ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΕΤΟΡΕ ΣΚΟΛΑ»

Δεινός εκφραστής της ιταλικής πραγματικότητας, έντονα πολιτικοποιημένος και με κοινωνικές ευαισθησίες, ο Έτορε Σκόλα (1931-2016), που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο μήνα, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους ευρωπαίους κινηματογραφιστές.
Η
Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης τιμά το έργο του ιταλού δημιουργού μέσα από το αφιέρωμα «Ο ξεχωριστός κύριος Έτορε Σκόλα» που πραγματοποιείται από την Πέμπτη 11 έως και την Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016 στην αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι).
Με περισσότερες από 40 ταινίες στο ενεργητικό του, ο Σκόλα άφησε μια σπουδαία κινηματογραφική κληρονομιά, έχοντας επηρεάσει τις νεότερες γενιές κινηματογραφιστών. Στο πλαίσιο του αφιερώματος προβάλλονται τέσσερις πολυβραβευμένες ταινίες του και πιο συγκεκριμένα τα φιλμ Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί (1976), Μια ξεχωριστή μέρα (1977), Η ταράτσα (1980) και Η νύχτα της Βαρέν (1982).
Αξίζει να θυμηθούμε ότι:
  • Για την ταινία Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί ο Σκόλα τιμήθηκε με βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Καννών. Στο φιλμ πρωταγωνιστεί ο σπουδαίος Νίνο Μανφρέντι σε μια συγκλονιστική ερμηνεία.
  • Η ταινία Ξεχωριστή μέρα με τους Σοφία Λόρεν και Μαρτσέλο Μαστρογιάνι -για πολλούς η καλύτερη στιγμή στη φιλμογραφία του Σκόλα- απέσπασε Χρυσή Σφαίρα και Βραβείο Σεζάρ για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία, ενώ επίσης ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας και α’ ανδρικού ρόλου.
  • Στο φιλμ Ταράτσα (βραβείο σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών) συναντάμε τους απολαυστικούς Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Βιτόριο Γκάσμαν, Ούγκο Τονιάτσι, Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Στεφανία Σαντρέλι, καθώς και την Κάρλα Γκαρβίνα, σε ένα ρόλο που της χάρισε βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών.
Πώληση εισιτηρίων: Αίθουσα «Σταύρος Τορνές» (Αποθήκη 1, Λιμάνι, τηλ. 2310-508.398, cinematheque@filmfestival.gr)
Τιμή εισιτηρίου: 4 ευρώ (γενική είσοδος), 3 ευρώ (για τα μέλη).
Κάρτα μέλους: 1 ευρώ.
Πρόγραμμα προβολών:
Πέμπτη 11/2
18:30 Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί
21:00 Η νύχτα της Βαρέν

Παρασκευή 12/2
18:30 Μια ξεχωριστή μέρα
21:00 Η ταράτσα

Σάββατο 13/2
18:00 Η νύχτα της Βαρέν
21:00 Μια ξεχωριστή μέρα

Κυριακή 14/2
18:00 Η ταράτσα
21:00 Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί

Οι ταινίες του αφιερώματος:

Βίαιοι, βρώμικοι και κακοί, (Ιταλία, 1976)
Σκηνοθεσία: Έτορε Σκόλα. . Έγχρωμη, 115΄.
Μια πολυπληθής οικογένεια από τη Νότια Ιταλία ζει σε μια παράγκα στα όρια της εξαθλίωσης, κάτω από την τυραννία του δεσποτικού πατριάρχη της οικογένειας Τζιαντσίντο. Η μιζέρια συνυπάρχει με τον κυνισμό και την απληστία, αφού μοναδική έγνοια όλων είναι πως θα κλέψουν το 1.000.000 που έχει στην κατοχή του ο Τζιαντσίντο, ως ασφαλιστική αποζημίωση, καθώς έχει χάσει το ένα του μάτι. Ο πάτερ-φαμίλιας θύτης και θύμα ταυτόχρονα, προσπαθεί με κάθε τρόπο να προστατεύσει τον θησαυρό του, αλλά και τον εαυτό του από το ανελέητο κυνήγι που έχουν εξαπολύσει εναντίον του τα μέλη της ίδιας του της οικογένειας. Στην ταινία πρωταγωνιστεί ο κορυφαίος Νίνο Μανφρέντι σε μια συγκλονιστική ερμηνεία, από τις καλύτερες της καριέρας του.
Λέει ο Έτορε Σκόλα για την ταινία: «Αυτό που με άγγιξε περισσότερο και με συγκλόνισε όταν ξεκίνησα το ρεπεράζ και τις επισκέψεις μου στις παραγκουπόλεις της Ρώμης, δεν ήταν τόσο οι άθλιες συνθήκες ζωής, η φτώχεια και η μιζέρια, αλλά η αλλοιωμένη ψυχολογία και η ηθική εξαχρείωση των κατοίκων της παραγκούπολης... Ο Παζολίνι είχε βρει σ’ αυτά τα μέρη μια αλήθεια που δεν συναντούσε αλλού. Μετά ήρθαν τα χρόνια που ονομάστηκαν της ευημερίας, του πολιτισμού, της κατανάλωσης και η παραγκούπολη άλλαξε. Άλλαξε γιατί συνέβη αυτή η γενοκτονία που ανέφερε ο Παζολίνι και η οποία εκδηλώθηκε σε όλα τα επίπεδα και πρώτα στο πιο κοινό, εκείνο της κατανάλωσης. Τα μόνα μηνύματα που εισπράττουν από την κοινωνία αυτοί οι άνθρωποι που βρίσκονται αποκλεισμένοι στο περιθώριο είναι αυτά της κατανάλωσης και μάλιστα του περιττού, την ίδια στιγμή που δεν έχουν καν τα αναγκαία για να επιβιώσουν».
(Από το βιβλίο Commedia all’ Italiana, έκδοση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο του αφιερώματος στην ιταλική κωμωδία που πραγματοποιήθηκε το 2002)

Μια ξεχωριστή μέρα , (Ιταλία - Καναδάς, 1977)
Σκηνοθεσία: Έτορε Σκόλα. Έγχρωμη, 106΄.
Στις 8 Μαρτίου του 1938, όταν ο Χίτλερ επισκέπτεται επίσημα το φασιστικό καθεστώς της Ρώμης, ένας άντρας και μία γυναίκα συναντώνται τυχαία σε μια έρημη από κόσμο εργατική πολυκατοικία και ενώνουν τις μοναξιές τους εκείνη τη μέρα. Ο Γκαμπριέλε, πρώην εκφωνητής του ραδιοφώνου, απολυμένος από τη δουλειά του, βρίσκεται «εκτός» λόγω της ομοφυλοφιλίας του, καθώς δεν ανταποκρίνεται στα αρρενωπά πρότυπα της φασιστικής ιδεολογίας και είναι απελπισμένος, στα πρόθυρα της αυτοκτονίας. Η Αντονιέτα, καταπιεσμένη νοικοκυρά, σύζυγος και μητέρα έξι παιδιών, είναι μια φυλακισμένη σκλάβα μέσα στο σπίτι και στην οικογένεια. Η μέρα που θα περάσουν μαζί θα είναι όντως ξεχωριστή, αφού η συνάντηση, η γνωριμία, η επικοινωνία και κυρίως η ερωτική τους συνεύρεση, θα προκαλέσουν ρήγματα στην εικόνα που οι ίδιοι έχουν για τον εαυτό τους και σε ό,τι οι άλλοι απαιτούν από αυτούς.

Με την Ξεχωριστή μέρα ―την καλύτερη ίσως ταινία της καριέρας του ―, ο Σκόλα, αφήνοντας εκτός κάδρου τον φασισμό και τον ναζισμό (που «περνούν» στην ταινία μέσα από ηχητικά ντοκουμέντα και επίκαιρα εποχής) μιλά για τη βία του φασισμού της κάθε μέρας, αναδεικνύοντας τους μηχανισμούς εγκαθίδρυσης των ρόλων που η κοινωνία επιβάλλει στα άτομα, για να μπορεί να τα ποδηγετεί και να τα καθυποτάσσει. Ταυτόχρονα, αποκαλύπτει τη δύναμη των υπόγειων συναισθηματικών ρευμάτων, τα οποία οι ήρωες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν για να κατακτήσουν τον πραγματικό τους εαυτό και να κερδίσουν την ζωή τους, ενάντια στις συμβάσεις και στα «κατά συνθήκην ψεύδη». Εξαιρετικές οι ερμηνείες του Μαρτσέλο Μαστρογιάννι και της Σοφίας Λόρεν.
(Το κείμενο είναι από το βιβλίο του Θωμά Λιναρά Κινηματογραφικά δεινά-Από τον Βιμ Βέντερς στον Γιασουχίρο Όζου, Εκδόσεις Εντευκτηρίου)

Η ταράτσα, (Ιταλία - Γαλλία, 1980)
Σκηνοθεσία: Έτορε Σκόλα. Έγχρωμη, 150΄.

Μία παρέα από μεσήλικους διανοούμενους συγκεντρώνεται τους καλοκαιρινούς μήνες σε μία ταράτσα της αιώνιας πόλης, αναλύοντας τις πολιτικές, κοινωνικές και ανθρώπινες αξίες του χθες και του σήμερα.
Ο Έτορε Σκόλα συγκέντρωσε μερικούς από τους μεγαλύτερους αστέρες του ιταλικού κινηματογράφου της δεκαετίας του 1980 σε μία πανέμορφη ταράτσα της Ρώμης και με ένα εκπληκτικό σενάριο κατάφερε να αποτυπώσει μέσα στα 124 λεπτά του φιλμικού του χρόνου την κρίση της μέσης ηλικίας και την πολιτική διαδρομή της μεταπολεμικής Ιταλίας. Αδιέξοδα λόγια, θεωρητικές συζητήσεις, τσακωμοί, νοσταλγία... Μεσήλικες με διαφορετικές καταβολές αντιπαρατίθενται με τον εαυτό τους και τις επιλογές τους, καθρεφτίζοντας μέσα από τις συζητήσεις τους την πορεία μιας ολόκληρης γενιάς. Στην ταράτσα θα συναντήσετε τους απολαυστικούς Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Βιτόριο Γκάσμαν, Ούγκο Τονιάτσι, Στεφανία Σαντρέλι και Κάρλα Γκαρβίνα, σε ένα ρόλο που της χάρισε βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών.

Η νύχτα της Βαρέν, (Γαλλία – Ιταλία, 1982)
Σκηνοθεσία: Έτορε Σκόλα. Έγχρωμη, 150΄.
Ιούνιος 1791. Μέσα στη αναταραχή της Γαλλικής Επανάστασης, τη νύχτα της φυγής του Λουδοβίκου 16ου και της Μαρίας-Αντουανέτας, λίγες ώρες μετά, μια ακόμα άμαξα φεύγει από το Παρίσι, ακολουθώντας την πορεία της βασιλικής οικογένειας προς τη Βαρέν. Ο συγγραφέας Ρεστίφ ντε λα Μπρετόν, ένθερμος οπαδός των μεταρρυθμίσεων, αλλά και γνωστός για τον έκλυτο ερωτικό του βίο, συνταξιδεύει με ένα ετερόκλητο πλήθος ανθρώπων: μια γοητευτική κόμισσα από την αυλή της βασίλισσας, τον κομμωτή του παλατιού, μια ιταλίδα τραγουδίστρια της όπερας, έναν αξιωματούχο της νέας τάξης πραγμάτων, ένα φανατισμένο οπαδό των Ιακωβίνων, έναν αμερικανό χρονικογράφο και... τον θρυλικό Καζανόβα. Γερασμένος, απένταρος και κουρασμένος, ο μεγαλύτερος δον Ζουάν όλων των εποχών είναι ακόμα προσκολλημένος στις αξίες και τα ιδεώδη της αριστοκρατίας που καταρρέουν και προσπαθεί -μάταια- να υποστηρίξει και να υπερασπιστεί τον παλιό κόσμο που αργοσβήνει στο λυκόφως...
Μια από τις σκηνοθετικές ιδιαιτερότητες του Έτορε Σκόλα είναι η ικανότητά του να διευθύνει ένα πλήθος ανθρώπων μέσα σε κλειστούς ή περιορισμένους χώρους, όπως μια ταράτσα ή μια ταχυδρομική άμαξα, στην περίπτωσή μας∙ και ταυτόχρονα να σκιαγραφεί την προσωπικότητα του καθενός χωρίς να δημιουργεί ανθρώπινα στερεότυπα ή καρικατούρες, αλλά πραγματικούς ανθρώπους με τη δικιά τους οντότητα, προσωπικότητα και χαρακτήρα, αναδεικνύοντας την οπτική γωνία και την θέση του καθενός σε σχέση με τα κοσμοϊστορικά συμβάντα της συγκεκριμένης περιόδου. Στη διάρκεια του ταξιδιού των χαρακτήρων της ταινίας, πολλά απρόοπτα θα συμβούν και οι ατομικές ιστορίες τους θα μπλεχτούν άμεσα ή έμμεσα με την ιστορία της Γαλλικής Επανάστασης. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της ταινίας είναι η (φανταστική) συνάντηση-αντιπαράθεση του Ρεστίφ ντε λα Μπρετόν με τον Καζανόβα, οι οποίοι εκπροσωπούν δύο διαμετρικά αντίθετους κόσμους: ο πρώτος έναν αναδυόμενο νέο κόσμο που διαμορφώνεται με την επικράτηση της επανάστασης και ο δεύτερος τον παλιό κόσμο της αριστοκρατίας που πνέει τα λοίσθια. Η ταινία, πολυφωνική και χορωδιακή, δεν είναι μονάχα μια αναπαράσταση της επαναστατικής εποχής, αλλά μέσα από το πολυπρόσωπο όσο και αντιφατικό ανθρώπινο πορτρέτο της αρθρώνει έναν ψύχραιμο και ουσιαστικό λόγο πάνω σε μια από τις κρισιμότερες στιγμές της Ευρωπαϊκής ιστορίας. Οι πρωταγωνιστές είναι όλοι ονόματα πρώτης γραμμής: Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Ζαν-Λουί Μπαρό, Χάνα Σιγκούλα, Ζαν-Κλοντ Μπριαλί, Χάρβεϊ Καϊτέλ, Αντρέα Φερεόλ, Λάουρα Μπέτι, Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, Μισέλ Πικολί κ.ά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.